• 12. august 2022

5 dôvodov, prečo je sledovanie menštruačného cyklu skutočný “game-changer” v živote ženy

 5 dôvodov, prečo je sledovanie menštruačného cyklu skutočný “game-changer” v živote ženy

Existujú dva typy žien – tie, ktoré si sledujú svoj menštruačný cyklus a sú rady o krok pred ním, a potom tie, ktorú sú každý mesiac prekvapené a frustrované tým, čo im nový cyklus prinesie. Je len na tebe rozhodnúť sa, ku ktorým chceš patriť.

Sledovanie menštruačného cyklu nie je len o tom, že viete, kedy začne a kedy skončí, ale uvedomovanie si zmien na svojom tele, zmeny nálady, akékoľvek nepravidelnosti, či obdobie ovulácie.

Dĺžka menštruačného cyklu sa meria od prvého dňa jednej menštruácie až do prvého dňa tej nasledujúcej Hoci sa ako priemerná dĺžka menštruačného cyklu udáva 28 dní, u väčšiny žien sa pohybuje medzi 21-36 dňami.

5 benefitov sledovania menštruačného cyklu

1. Identifikovanie potenciálnych zdravotných problémov

Menštruačný cyklus je ukazovateľom ženského zdravia. Keď si zaznamenáte menštruáciu, uvedomujete si jej dĺžku a pravidelnosť. Cykly, ktoré sú kratšie ako 21 dní alebo dlhšie ako 36 dní, môžu naznačovať, že niečo nie je v poriadku. Môžu byť indikátorom zdravotných problémov akými sú napr. ochorenia štítnej žľazy alebo syndróm polycystických vaječníkov (PCOS).

2. Možnosť pripraviť sa na PMS

Všeobecne platí, že PMS (predmenštruačný syndróm) prichádza 7-10 dní pred menštruáciou. Je však spojený s hormonálnymi zmenami, ktoré môžu trvať počas celého cyklu. Sledovanie menštruácie vám môže pomôcť zvládnuť príznaky, ako sú zmeny nálady, bolesti hlavy, túžba po jedle, úzkosť, podráždenosť atď. Uvedomenie si príchodu týchto príznakov vás pripraví na to, aby ste ich lepšie zvládali.

3. Vedieť, kedy prichádza ovulácia

Pre ženy, ktoré sa snažia otehotnieť alebo sa naopak chcú tehotenstvu vyhnúť, môže byť rozpoznanie obdobia ovulácie kľúčovým. Ovulácia zvyčajne nastáva medzi 10 a 14 dňami od vašej menštruácie, všetko však závisí od dĺžky vášho cyklu. Počas ovulácie vaše vaječníky uvoľnia vajíčko, ktoré je pripravené na oplodnenie. Tri až päť dní pred tým a niekoľko dní po tom, vaša plodnosť vrcholí.

4. Zlepšiť svoj tréningový proces

Či už cvičíte pre zábavu, lepší pocit, zo zdravotných dôvodov, trénujete na bežecký maratón alebo olympiádu, oplatí sa sledovať si svoj menštruačný cyklus a vedieť, v akej fáze sa zrovna nachádzate. Každej fáze cyklu totiž môžete prispôsobiť aj svoj tréning. Počas menštruácie sa odporúča venovať sa cvičeniu, ktoré vás uvoľní a dobije baterky, akými sú napr. joga či pilates. Folikulárna fáza prináša novú energiu, čo je ideálny čas na kardio cvičenie. Počas ovulácie zvládnete aj HIIT a v poslednej fáze si doprajte kvalitný silový tréning.

5. Dopriať pleti vhodnú starostlivosť

Menštruačný cyklus má pozoruhodný vplyv na našu pleť, vlasy či hmotnosť. Naša pleť má svoj vlastný cyklus a za všetko môžu naše ženské hormóny. Tesne pred začiatkom menštruácie sa hladina testosterónu v tele prudko zvýši a zvýši sa aj produkcia kožného mazu. Viac mazu znamená, že pokožka a vlasy sú mastnejšie ako zvyčajne, a môžete byť náchylné na vyrážky, či hormonálne akné. V strede menštruačného cyklu je na vrchole zase hladina estrogénu a naša pleť doslova žiari, mimochodom vtedy máme aj ovuláciu.

zdroj: india.com

Digiqole ad

Nikoleta Engliš

Súvisiace články