• 2. december 2022

Menštruačný cyklus a šport – ako spolu súvisia?

 Menštruačný cyklus a šport – ako spolu súvisia?

Z vedeckej štúdie z roku 2020 zahŕňajúcej viac ako 250 rôznych športovkýň vyplýva, že takmer polovica z nich pociťuje na svojom športovom výkone vplyv menštruácie a tiež to, že spolu s ňou sa tento výkon mení.

Menštruácia a jej jednotlivé fázy ovplyvňujú každú ženu po psychickej i fyzickej stránke. Za všetky zmeny môžu naše hormóny, a to konkrétne estrogén a progesterón. Tie sa líšia v mnohých aspektoch a výnimkou nie je ani fyzická sila, energia či výdrž. Pochopenie celého procesu a následné využitie týchto informácii sú kľúčom k priaznivým športovým výsledkom, no i mentálnej pohody. V tomto bode je teda výhodné mať po ruke trénera či trénerku zdatného v oblasti menštruačného cyklu.

Menštruačný cyklus a šport – existuje medzi nimi spojenie?

Estrogén je anabolický hormón, ktorý okrem iného buduje aj svalovú hmotu. V prvej fáze cyklu výrazne rastie a ženské telo je tak pripravené znášať aj väčšiu záťaž a náročnejšie tréningy. Po tejto fáze jeho pokles strieda nárast progesterónu, ktorý je, naopak, katabolický a hmotu rozkladá. Nasledujúca luteálna fáza, známa tiež tým, že so sebou prináša nemilé príznaky PMS, je zase pravý čas na zameranie sa na kardio tak, aby sa telu umožnila správna telesná obnova.

Doktorka Stacy Sims, ktorá sa venuje ženskej psychológii a nutrícii verí, že práve tento typ koučovania môže pomôcť športovkyniam presadiť sa a naplno využiť svoj potenciál. V jej knihách či počas jej kurzov presadzuje svoju víziu o svete, kde ženy rozumejú svojmu telu a vedia, že ich menštruácia môže byť pre ne výhodou. Tým, že sú naše telá odlišné, vyžadujú si tiež rozdielnu starostlivosť, a to platí aj pri cvičení. Profesorka Kirsty Elliot-Sale preto zdôrazňuje, že každá športovkyňa si zaslúži svoj vlastný individuálny plán, ktorý berie do úvahy každý detail mesačných zmien, čo pravidelne podstupuje.

menštruačný cyklus a šport

Je dôležité pripomenúť, že prispôsobenie tréningu a jeho náročnosti nie je výhodou len pre zlepšenie výkonu. Mnohé vrcholové športovkyne totiž nesprávny až extrémny spôsob správania sa k svojmu telu môže priviesť až ku strate menštruácie. Tá sa odborne nazýva atletická triáda. Najbežnejšie športy, pri ktorých ženy strácajú svoju periódu sú napríklad basketbal, balet, cyklistika, beh, plávanie alebo gymnastika.

Nízke hodnoty telesného tuku, nadmerná fyzická a stresová záťaž, príliš veľa endorfínov a katecholamínov (hormónov vylučujúcich sa pri cvičení, ktoré ovplyvňujú to, ako sa správajú tie ostatné), to sú všetko dôvody, pre ktoré môže k tejto strate dôjsť. A aj tá v konečnom dôsledku ovplyvní celkový stav ženy a jej fyzických možností.

Menštruačný cyklus a šport sú nekončiaca téma, ktorá sa nie vždy týka len samotného výkonu. Mnohé atlétky najmä počas samotného krvácania pociťujú strach z možného pretečenia. Tenisový turnaj Wimbledon je známy svojím bielym kódexom. No samotné tenistky tvrdia, že pri silnom krvácaní prioritne v prvých dňoch menštruácie sú rozptyľované neustálou kontrolou, či náhodou na ich bielom oblečení pri hre nesvieti červená škvrna. Nedávno toto pravidlo podnietilo niekoľko aktivistiek k protestu proti celotelovému bielemu úboru. Je totiž viac ako pravdepodobné, že správnejším prístupom – v tomto prípade vhodnejším odevom, by sa ženy cítili viac komfortne a tým opäť dokázali podať ešte o niečo lepší výkon.

zdroje: businessland.com, betterhealth.vic.gov.au

Digiqole ad

Sofia Čikotová

Súvisiace články