• 4. júl 2022

Silná menštruácia a anémia sú verné kamarátky, s anémiou môžete zápasiť roky, ak neliečite aj príčinu silného krvácania

 Silná menštruácia a anémia sú verné kamarátky, s anémiou môžete zápasiť roky, ak neliečite aj príčinu silného krvácania

zdroj: pexels.com

Anémia je ochorenie, ktoré aspoň v určitom životnom období spozná takmer každá žena. Jej vznik môže úzko súvisieť so silnou menštruáciou, ale môže byť podriadený aj génom, stravovaniu či rôznym ochoreniam. Ak je vašou vernou kamoškou chronická únava a trápi vás silný menzes, takmer určite vám bude treba doplniť železo.

Gynekologické straty krvi v dôsledku silnej menštruácie sú najčastejšou príčinou úbytku železa v krvi a objavujú sa hlavne u dievčat v pubertálnom veku, ktoré pravidelne krvácať ešte len začali. Faktom ale je, že vekom sa straty krvi môžu znásobovať a kým žena dovŕši produktívny vek, krvácanie je už také silné, že môže spôsobovať okrem anémie aj množstvo ďalších komplikácií.

Už mi z toho praskne hlava!

Bolesti hlavy až migréna, únava, závraty, dýchavičnosť, náchylnosť k sezónnym ochoreniam, či obyčajné padanie vlasov a lámanie nechtov môžu byť prvými príznakmi, že ste príliš „ľahká“. Inak povedané, vo vašom tele chýba železo, ktoré by do krvi dodalo trochu „ťažkej“ sily.

Okrem iného môže byť anémia spúšťačom aj rôznych psychických ochorení, v lepšom prípade len emočných výkyvov. Pravdou je, že spúšťačom anémie je u mnohých žien práve silné menštruačné krvácanie.

Najjednoduchším a najrýchlejším riešením je železo dopĺňať vo forme doplnku výživy a nezabúdať pritom ani dôležitý vitamín C, ktorý podporuje jeho vstrebávanie. Doprajte si tiež vyváženú stravu v podobe červeného mäsa, špenátu, listovej zeleniny.

Avšak ani to nemusí byť trvalým riešením, pokiaľ sú gynekologické straty krvi príliš veľké a neriešené. S anémiou môžete zápasiť roky, ak neliečite aj príčinu silného krvácania. Anémia ako aj silná menštruácia patria do rúk odborného lekára a netreba ich podceňovať. Ani jedno ani druhé nie je normálne a prirodzené.

Chcem byť aktívna, no akosi ma to vyčerpáva

V súčasnej dobe vedie najmä u mladých ľudí trend aktívneho pohybu. Mnohé dievčatá a ženy sa venujú pravidelným tréningom vo fitku pričom zabúdajú na to, že výdaj treba aj doplniť. A nielen ten kalorický. V honbe sa štíhlou postavou sa v tieni “zdravých diét” a vyváženej stravy strácajú aktívny prísun železa v zvýšenej forme. Za normálnych okolností by sme mali prijať dennú dávku železa podľa veku:

  • adolescenti: chlapci 15 mg, dievčatá 18 mg
  • dospelí: muži 19 až 51 rokov 10 mg, ženy 19 až 51 rokov 15 mg, ženy po menopauze 10 mg, tehotné ženy 30 mg, dojčiace ženy 15 mg

Anémia s menštruáciou naozaj súvisí

Je dokázané, že anémia a menštruácia idú ruka v ruke. Neraz i v prípade, že straty krvi počas vášho cyklu nie sú vôbec veľké. V priebehu normálnej menštruácie stratíme približne 40-60 ml krvi, čo zodpovedná približne 16-25 mg železa.

Ženy, ktoré majú krvácanie silnejšie stratia viac ako 70-80 ml krvi za jeden cyklus! Vtedy už organizmus nestačí nahrádzať straty železa a pokiaľ nie je zvýšený prísun železa v inej forme (tabletkovej, alebo v strave) z bežných 10-15 mg na zhruba 20-25 mg dochádza k postupnému rozvoju trvalého deficitu železa a rozvoju anémie. A vyliečiť ju nemusí byť vôbec jednoduché. Spravidla platí, že ak vám raz anémiu diagnostikujú, zbaviť sa jej natrvalo bude beh na dlhé trate.

zdroje: healthline.com, womenshealthaz.com, mojamenstruacia.sk

Digiqole ad

Monika Procházka

Súvisiace články