• 29. máj 2023

Ženy majú pri autonehode väčšiu šancu, že sa zrania alebo stanú obeťou, výrobcovia áut stále testujú bezpečnosť iba na mužských figurínach

 Ženy majú pri autonehode väčšiu šancu, že sa zrania alebo stanú obeťou, výrobcovia áut stále testujú bezpečnosť iba na mužských figurínach

zdroj: pexels.com

Čoraz viac sa preukazuje, že rodové rozdiely sa vyskytujú naozaj v každej oblasti nášho života. Štúdie ukazujú, že i keď sú muži viac náchylní spôsobiť autonehodu, ženy pri nej oveľa častejšie zomierajú. Prečo je to tak?

Ešte predtým, ako je automobil uvedený do predaja, prechádza pod záštitou Národnej agentúry pre hodnotenie bezpečnosti rôznymi testami. Tieto testy preverujú bezpečnosť v aute imitáciou nárazu spredu, zozadu a zo strán. Za volantom však počas testov sedí figurína mužskej podoby, z čoho vyplýva, že testy a následné výsledky, sú prispôsobené iba mužskému telu.

Dokonca aj pri testoch pre spolujazdcov bola figurína reprezentujúca ženu len menší typ tej mužskej, bez žiadnych rozlišujúcich znakov! Ženské telo sa však od toho mužského odlišuje vo viacerých aspektoch. Už len svaly na krku priemernej ženy sú slabšie a obsahujú menej svalovej hmoty, než na krku muža. To spôsobuje vyššiu šancu (22,1 %) poranenia hlavy ženy.

Pásy a airbagy, teda zariadenia slúžiace na ochranu pred zranením, taktiež mnohokrát nepomáhajú. Pokým muža efektívne ochraňujú pred náhlym silným nárazom hlavou vpred do prístrojovej dosky (až 70 %), u žien vo veľa prípadoch spôsobujú ďalšie nadbytočné zranenia. Nehovoriac o tom, že interiér auta a najmä bezpečnostný pás, sú málokedy svojím dizajnom prispôsobené napríklad tehotnej žene.

Nepoužívanie ženských figurín pri testoch je preto hlavným dôvodom, prečo má žena pri autonehode väčšiu šancu, že sa zraní alebo stane obeťou. Nepomer úmrtnosti ovplyvňuje aj typ auta. Podľa výskumov Poistného inštitútu pre bezpečnosť na cestách (IIHS) ženy šoférujú autá, ktoré sú ľahšie a menšie, než tie, ktoré riadia muži.

Národná asociácia bezpečnosti cestnej dopravy (NHTSA) prišla so zistením, že 72 zo 100 žien sa pri dopravnej nehode ťažko zraní a u 17 % je väčšia pravdepodobnosť, že sa im jazda stane osudnou.

Výrobcovia a dizajnéri áut sú zodpovední za štandard bezpečnosti počas riadenia vozidla. A aj keď už o týchto nemenných štatistikách vedia niekoľko rokov, trend zostáva rovnaký. Každá žena, ktorá si dnes sadla za volant, teda sama seba postavila do rizikovej situácie. A to len preto, že zatiaľ čo auto vo veľkej miere ochraňuje druhú polovicu populácie, pre ženskú stavbu tela je táto ochrana nedostatočná.

zdroje: fastcompany.com, iihs.org

Digiqole ad

Sofia Čikotová

Súvisiace články